Dit is waarom je slecht slaapt

Tips om beter te slapen

Slaap je moeilijk in? Lig je uren te draaien, wordt je ’s nachts vaak plotseling wakker, of ben je overdag erg moe? Grote kans dat het door een van deze 6 dingen komt!

Iedereen heeft er wel eens moeite mee, veel mensen krijgen er zelfs problemen door in hun dagelijks leven. Niet goed kunnen functioneren op je werk of op school; er niet bij zijn met je hoofd; dingen vergeten; snel geïrriteerd; somber. Allemaal problemen die er uit voort kunnen komen.

In dit artikel lees je waarom je niet goed slaapt en tips om beter te kunnen slapen.

Slecht slapen? Zo kom je er vanaf

Geen beeldschermen

Hoewel het heerlijk is om ’s avonds voordat je gaat slapen nog even een serie of je favoriete tv-programma te kijken en vervolgens nog wat mails te checken en je geliefde te whatsappen, werkt dit je nachtrust ernstig tegen.

Vierkante ogen noemden we dat vroeger. Intussen zijn veel mensen op de hoogte van de invloed van het blauwe licht in schermen. Dit blauwe licht vertelt je hersenen om wakker te blijven. Overdag is dat niet zo’n probleem, maar in je natuurlijke ritme begint slapen niet pas tegen de tijd dat je je bed in kruipt. Het ondergaan van de zon geeft in een natuurlijk leven aan je lichaam aan dat het tijd is om te rusten. Net zoals het opkomen van de zon je lichaam vertelt dat het tijd is om wakker te worden.

Door het vele scherm-gebruik in de moderne maatschappij raakt dit ritme verstoord. In de winter zitten we al achter een scherm met fel licht alvorens de zon op komt. Net zoals we ’s avonds na het ondergaan van de zon nog even doorwerken achter eenzelfde scherm.

Op lange termijn verward dit je natuurlijke biologische klok maar ook op korte termijn heeft dit invloed. Je hersenen hebben moeite om slaperig te worden als jij net achter een scherm weg duikt. Leg daarom op tijd je scherm weg en je zal makkelijker inslapen.

Een van de mooie uitvindingen is F.lux. Een programma waarmee je het blauwe licht uit je scherm haalt. Natuurlijk heeft het licht van je scherm nog steeds invloed op je biologische systeem, maar door het verwijderen van het blauwe licht is het in ieder geval al een stuk zachter.

Zuiver je lucht

Zuiver je lucht? ‘Is die vies dan?’ zul je wellicht denken. Nou, ja eigenlijk wel! In de lucht zit van alles dat wij niet kunnen zien. Zoals vuile stofjes, ionen en straling.

Van oorsprong was de lucht waarin mensen sliepen veel zuiverder, maar tegenwoordig zijn huizen zo goed geïsoleerd dat lucht in kamers blijft hangen.

Oudere huizen hebben weer als nadeel dat deze vaak erg vochtig zijn en daarmee schimmel ontwikkelen. Ook dat is niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Een van de eenvoudige manieren om de lucht in je slaapkamer te zuiveren is het neerzetten van planten. Het liefst kies je dan voor luchtzuiverende planten. Alle planten geven natuurlijk een zuurstof boost aan je kamer, maar luchtzuiverende planten bieden als extra voordeel dat ze ook je lucht zuiveren van schadelijke chemicaliën.

Andere manieren om de lucht te zuiveren is het verwijderen van straling door geen apparatuur in je slaapkamer te leggen, denk aan je laptop of mobiel.

Ook het aanschaffen van bepaalde stenen of kristallen kan de lucht in je kamer zuiveren.

Verlaag de kamer temperatuur

Om in slaap te vallen heeft je lichaam een paar dingen nodig, waaronder een verlaagde temperatuur. Dit heeft opnieuw te maken met je natuurlijke systeem. Overdag stijgt je temperatuur iets, en ’s nachts is je temperatuur op z’n laagst. Hoewel dit om slechts heel kleine schommelingen gaat heeft dit enorme invloed op je slapen en slaap ritme.

Herken je het gevoel dat je het ’s avonds vaak koud hebt? Dat is niet de temperatuur in je huis die daalt, maar jouw lichaamstemperatuur. Je wordt vermoeid, je lichaam vindt het tijd om te slapen. Je krijgt het kouder.

Het verhogen van je verwarming is dan dus geen sterk plan. Hiermee verwar je je systeem.

Daarnaast zul je beter in slaap vallen wanneer je in een ietwat koelere slaapkamer slaapt. Dit levert met name een aantal praktische problemen op wanneer je slechts 1 kamer hebt. In dat geval is het handig om een paar uur voor je gaat slapen de thermostaat alvast naar 15/16 graden te draaien en een uur voordat je gaat slapen bijvoorbeeld je raam open te zetten.

Als je een aparte slaapkamer hebt, is het verstandig de radiator uit te laten (tenzij het enorm vriest natuurlijk, i.v.m. het bevriezen van leidingen). Door je radiator uit te laten houdt je je kamer koel.

Om ook gedurende de nacht een fijne temperatuur in je kamer te behouden en genoeg zuurstof binnen te laten is het verstandig je raam ’s nachts open te laten.

Leef stress-vrij

Op het eerste gezicht lijkt stress wellicht niet meteen je slaap te beïnvloeden, maar dat doet het zeker. Zowel op korte als lange termijn heeft stress een grote invloed op je slapen.

Stress-vrij leven is natuurlijk onmogelijk. Wel kun je bewust stilstaan bij je stressniveau en hoe je met deze stress omgaat.

Schrijf bijvoorbeeld je gedachten van je af, ga mediteren, doe een mindfulness oefening, werk met je chakra’s en energiestromen, stop vroegtijdig met je werk/school, of bedenk een andere manier dat jouw stress kan verminderen.

Maak je ritme niet nog meer in de war

Dit lijkt misschien tegendraads maar het is echt op z’n zachtst gezegd onverstandig om slaap te gaan inhalen gedurende de dag of ochtend. Als je ’s avonds niet kon slapen en daardoor pas rond 4 uur sliep helpt het je niet om daarna tot 12 uur uit te slapen of de volgende dag in de middag 5 uur te gaan slapen. Sterker nog: dit maakt je slaapstoornis alleen maar erger. Het werkt zelfs niet om de volgende avond rond 6 uur al te gaan slapen.

Allereerst omdat je slaap niet kan inhalen. Je kunt niet de ene nacht 3 uur slapen en de volgende 13 en dan denken dat je gemiddeld wel ergens genoeg slaap hebt gehad.

Ten tweede breng je met bovenstaande je ritme enorm in de war. Het feit dat je niet goed slaapt geeft aan dat je natuurlijke ritme in de war is. Je natuurlijke ritme hier betreft het systeem van je lichaam dat ervoor zorgt dat je moe wordt, en wakker wordt. Het systeem dat je energie geeft en op den duur die energie weer verminderd. Door na een nacht niet goed te hebben geslapen vervolgens uit te slapen tot 2 uur breng je dit in de war. Voor een keer is dat niet erg en ook als je verder goed slaapt kan dat prima. Als je moeite hebt met slapen is het absoluut niet aan te raden. De volgende avond zul je opnieuw niet kunnen slapen. Je houdt je slaapstoornis ermee in stand.

Hetzelfde geldt voor overdag uren gaan slapen (een middag dutje is overigens een ander verhaal, daar zal ik nu niet op in gaan). Overdag slapen om slaap in te halen werkt niet en haalt je slaap nog meer uit balans. Ook hiermee houdt je dus je slaapstoornis in stand.

Wat je beter kunt doen is ondanks je slechte nacht gewoon opstaan. Ja dit zal je wellicht een vervelende dag bezorgen, maar op lange termijn gaat dit je helpen. Elke ochtend gewoon opstaan (dat hoeft overigens niet om 6 uur ofzo, maar sta gewoon op een gedegen tijd op). Werk daarin het liefst een beetje mee met de natuur. Sta op als de zon op komt, ga naar bed wanneer het donker wordt. In de winter is dit in Nederland wat lastiger, maar houdt dan tijden aan die voor jou prettig voelen. Door op te staan leer je je systeem weer zich aan te passen aan het natuurlijk ritme. Op denk duur zul je ’s avonds sneller inslapen, beter doorslapen en ’s ochtends fijner wakker worden.

Stop met draaien

Tot slot, stop met draaien. Lig je al uren wakker, kun je letterlijk je draai niet vinden en gaan je gedachten met je aan de haal? Stop. Dat klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan maar het is vrij simpel. Gewoon ermee stoppen. Ga terug naar je ademhaling, ga eruit voor een avondwandeling, ga op de bank en lees daar een paar bladzijdes uit een boek, drink een kruidenthee, doe even iets anders. Zoals je lichaam in de war raakt wanneer jij overdag gaat slapen en vervolgens ’s avonds verwacht dat je lichaam ook kan slapen, zo raakt je lichaam in de war als je uren in bed ligt zonder te slapen.

Na een tijdje in bed te hebben gelegen zonder te kunnen slapen, verwacht je lichaam iets anders. Je hebt je systeem niet tot rust kunnen krijgen en daarmee in te slapen, en dus kun je beter overnieuw beginnen. Even eruit, even iets anders. Daarmee herstelt je systeem zich en tevens jouw gedachten resetten zich.

 

Pin on PinterestShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

2 thoughts on “Dit is waarom je slecht slaapt

  1. Wat een fijne en uitgebreid artikel Esther! F.lux is inderdaad een erg fijn programma en ik gebruik daarbij nu ook nog een E-Polette, ook heel fijn! Inmiddels zijn er ook zoutlampen onderweg, die de straling wat zouden moeten compenseren, ben benieuwd! ^^

    1. Hi Charelle, fijn dat je er iets aan hebt 🙂 E-polette ken ik niet! Ga ik even opzoeken. Geniet van je zoutlamp!

Comments are closed.