Zo Verminder Je Stress. Of je nu onderwijs volgt, werknemer bent, of leidinggevende

stress verminderen tips

Stress. We hebben er allemaal in meer of mindere mate last van. Als je in je omgeving kijkt zul je zien dat de mate van stress tussen personen enorm verschilt, terwijl hun workload of hoeveelheid bezigheden/deadlines niet hoeft te verschillen. De een is er dus wellicht meer vatbaar of gevoelig voor dan de ander. Of zijn er mogelijk tactieken om stress factoren uit de weg te gaan? Wat maakt dat de ene persoon over iets stresst en een ander er helemaal geen spanning door ondervindt.

Tips omtrent stress reductie

Er zijn talloze manieren mogelijk om je stress te verminderen. De ene manier ligt meer oppervlakkig, de ander dieper in je systeem.

Vaak gaan tips over oorzaken van stress en stress verminderen over de feitelijke situaties, zoals sociale situaties, te veel hooi op je vork nemen, te veel prikkels, veranderingen e.d. De tips die gegeven worden om stress te verminderen zijn dan ook vaak erg praktisch en onpersoonlijk, zoals: maak een to do list, ga meer bewegen, doe 1 ding tegelijk, bewaak je grenzen. Sommigen gaan een stap verder en adviseren een mindfulness cursus of cognitieve gedragstherapie. Het internet staat vol met dergelijke adviezen, maar dit soort tips ga ik je niet geven. Ik wil het over de onderliggende factoren hebben van stress.

Zoals ik al aangaf is stress per persoon verschillend. De een ondervindt stress bij een bepaalde situatie, de ander niet. Het gaat er dus niet om dat je teveel werk hebt, of dat je een moeilijke baas/docent hebt. Het gaat erom wat die situatie met jóú doet. Het gaat dus om jou, niet om de feitelijke situatie.

De vraag is dus, hoe kun je ervoor zorgen om een proces in beweging te zetten van die situaties die stress uitlokken naar diezelfde situaties die minder stress uitlokken. Die verandering zit in jou zelf, in hoe jij situaties interpreteert, hoe jij leeft en hoe je de wereld ziet en daarover wil ik je een paar tips geven.

1. Stop het persoonlijk te maken

Die baas die in je nek hijgt. Die docent die het op je gemunt heeft. Die collega’s die steeds meer van je vragen of die groepsgenoten die amper werk verrichten terwijl jij je uit de naad werkt.

Het gaat NIET om jou.

Dat klinkt misschien hard, maar op de momenten dat we door iets geraakt worden en een innerlijke reactie hebben die heftiger is dan de situatie om vraagt, dan worden we een beetje narcistisch. We denken dat het om ons gaat. Je baas is boos op je omdat JIJ het niet goed hebt gedaan. Je docent heeft het op jou gemunt, omdat je altijd zo vervelend bent. (Even een heftige omschrijving). Echter, het gaat eigenlijk nooit om jou.

Het gaat niet om jou, het gaat om de ander. Dat je baas jou achter de broek aan zit dat ligt bij hem/haar. Dat je docent boos op je is, dat ligt bij hem/haar. Eigenlijk heeft jouw gedrag er vrijwel niets mee te maken. Het zijn projecties, of overdracht (iets waar ik ooit nog graag een stuk over wil schrijven).

Wellicht heeft je baas het thuis moeilijk, of heeft hij/zij weer een leidinggevende boven zich die hem/haar onder druk zet. Er zijn talloze mogelijkheden waardoor een persoon zich ‘naar’ tegenover jou gedraagt. En dat zegt niks over jou.

Het heeft dus ook geen zin om je druk te maken over wat een ander wel of niet goed vond en wat er allemaal mogelijk anders zou moeten. Natuurlijk kun je reflecteren op je eigen gedrag/prestaties. Natuurlijk zijn er vast verbeteringen mogelijk. Maar dat is vaak niet de stress die we ervaren. De stress die we ervaren ontstaat vanuit onze interpretatie van de betreffende situatie.

Nu is de tip ‘maak je er niet meer druk over’ natuurlijk geen tip. Anders was het je allang gelukt. Het gaat erom dat jij een beweging gaat maken ín jezelf. Wordt je bewust van jouw interpretaties. Wordt je bewust van jouw innerlijke reactie: je gevoel, je gedachtes – en waar komen die vandaan?

2. Beweeg van moeten naar willen

Van jongs af aan leren we wat wel en niet moet, wat wel en niet mag. Maar onze eigen ‘wil’, die wordt er een beetje uitgestampt. Eerst huiswerk, dan spelen. Nee we gaan nu niet naar het zwembad. Nee je mag niet snoepen. Nu moet je eerst afwassen. – om maar even een paar standaard dingen te noemen.

Later in ons leven beïnvloedt dit ons. We ‘vergeten’ wat we willen en denken in ‘moetens’. Welk gevoel krijg je als ik tegen je zeg dat je nu moet gaan afwassen? Dat je nu moet gaan wandelen? Dat je meer moet bewegen, dat je beter je best moet doen? — moeten geeft stress. Moeten is overleven.

Willen daarentegen.. Welk gevoel krijg je als je tegen jezelf zegt ik wil nu sporten, ik wil nu wandelen, ik wil werken, ik wil mijn best doen? Willen geeft energie. Willen kun je ook niet tegen een ander zeggen. Ik kan niet tegen jou zeggen: je wilt sporten.

Dat heeft te maken met autoriteit. Iemand anders kan tegen jou zeggen dat je iets moet, maar niet dat jij iets wilt. De enige die dat kan zeggen ben jijzelf. Als je dus tegen jezelf zegt dat je bepaalde dingen moet, dan maak je eigenlijk een autoritair systeem met jezelf. En ook autoriteit geeft stress. Niet enkel autoriteit met een ander – dan gaat het erom dat een ander jouw leven beïnvloedt – maar ook over autoriteit in jezelf.

Ook nu gaat het weer om je bewustzijn te vergroten. Wordt je bewust van hoe je gedachtes werken. Gebruik je daarin vaak ‘moeten’? En start vervolgens de beweging naar ‘willen’. Door hier mee te oefenen zal het lichter worden.

3. Start met luisteren naar je gevoel

‘Willen’ heeft ook te maken met je gevoel. ‘Moeten’ met je verstand (mind). Ik moet eigenlijk nog even sporten maar ik wil graag na deze lange dag werken heerlijk op de bank liggen.

Gedurende ons leven wordt de mind steeds belangrijker. We maken keuzes met onze mind en vergeten daarbij vaak ons gevoel.

Stel je hebt een feestje en daar komen mensen die je liever op dit moment niet tegenkomt. Ga je dan naar het feestje ja of nee? Overwegingen met de mind kunnen zijn dat je je niet moet laten kisten door die anderen. Dat het van de zotten is dat je daarom niet zou gaan. Of juist dat ze er allemaal maar in stikken, dat je thuis blijft. Maar op die manier kom je er niet uit. Het geeft je al stress voordat je er bent. Want nu zit je in de stress over je keuze. Als je niet gaat dan laat je met je sollen, als je wel gaat dan raak je wellicht in conflict.

Op dergelijke moment is het soms prettig om terug te gaan naar je gevoel. Welke gevoel roept het bij je op als je je inbeeldt dat je naar het feest gaat? En welk gevoel krijg je als je je inbeeldt niet te gaan? Hiermee kun je de termen ‘licht’ en ‘zwaar’ aanhouden. Iets dat licht voelt geeft energie. Iets dat zwaar voelt dat slurpt energie. Licht verlicht dus stress, zwaar geeft stress.

4. Kies voor jezelf

De tip kies voor jezelf klinkt misschien erg cliché maar het is echt een thema in veel levens en levensfases. Soms denken we dat we voor onszelf kiezen terwijl dat eigenlijk niet het geval is.

Laten we even teruggaan naar het voorbeeld van het feestje. Met de gedachtes die ik gaf, bij welke beslissing kies je voor jezelf? Kies je voor jezelf als je niet met je laat sollen en gewoon gaat. Of kies je voor jezelf als je geen zin hebt in gezeik en alle contact uit de weg gaat. Juist.. Dat is op die manier niet te beoordelen. Toch bedenkt onze mind het vaak op die manier.

Ik kies voor mezelf, ik ga gewoon naar dat feest ondanks dat die mensen er zijn en het daardoor mogelijk een ramp wordt en ondanks dat ik waarschijnlijk de hele avond met een naar gevoel loop. Gezien dat laatste, kies je dan echt voor jezelf? Gaat het er niet om wat jouw gelukkig maakt? Is dat niet kiezen voor jezelf?

Bij kiezen voor jezelf kan het daarom helpen om na te gaan: kies ik voor mijn eigen geluk? Wordt ik gelukkig van deze beslissing? En besef ook dat elke keus die je maakt nooit garantie geeft over het resultaat. Ook al denk je van te voren dat het je gelukkig maakt om niet naar het feest te gaan omdat je verwacht je rot te voelen tijdens het feest – het kan zijn dat je die avond alleen thuis zit en je alsnog rot voelt..

Het kan zelfs zijn dat je je dan rot voelt over dat je niet bent gegaan en je je daardoor nu rot voelt, een fenomeen dat ook wel vervuilde pijn wordt genoemd. Daardoor krijg je eigenlijk stress bovenop stress. Een moment waarop je opnieuw kunt kiezen voor jezelf: wat maakt mij nu gelukkig?

5. Zoek de rust

Met zoek de rust bedoel ik niet een fysieke situatie die rustig is, zonder te veel prikkels. Het gaat om de rust in jou zelf. We hebben meerdere ‘plekken’ in ons systeem die ons rust geven. Je zult merken dat wanneer je stress ervaart, je stress zal verminderen wanneer je die plekken in je systeem op zoekt.

Voorbeelden hiervan zijn o.a. focussen op je ademhaling, aarden (voeten op de grond en focussen op de plekken van je lichaam waar het de grond raakt), focussen op het centrum van je hoofd (een chakra precies in het midden van je hoofd) en mediteren. Dergelijke methodes werken niet alleen maar op het moment zelf, maar ook preventief. Wanneer je dit soort oefeningen toepast in je dagelijkse routine zal je op den duur een overall stress reductie teweeg brengen.

Tot slot

Kortom, de oorzaken van stress liggen niet in een situatie maar in jou zelf. Met de zelfde situaties is het mogelijk minder stress te ervaren dan voorheen, door een innerlijk proces in gang te zetten. Helaas heeft dit met name effecten op de lange termijn. Dergelijke processen zijn ‘slow’. Ze gaan langzaam, vergen bewustzijn vergroting en zorgen voor langdurig resultaat.

Ik zal binnenkort ook nog een stuk schrijven met meer praktische tips, waarvan ik de link dan hier zal plaatsen.

Heb jij nog tips voor ons innerlijk systeem om stress te verminderen?

 

Pin on PinterestShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone

2 thoughts on “Zo Verminder Je Stress. Of je nu onderwijs volgt, werknemer bent, of leidinggevende

Comments are closed.